30 anys perseguint fantasmes

Pacman

L’il·lustre Pakkuman fa 30 anys. El 22 de maig és el seu aniversari, o el que és el mateix, el de Pac-Man. L’heroi groc va néixer sota aquest nom al Japó el 1980 gràcies a l’empresa de videojocs Namco i a l’enginy del dissenyador japonès Toru Iwatani. Tres dècades després, Pac-Man s’ha fet gran, però no vell, i acumula sèries, peces de roba i una història plena de curiositats. Tot plegat no li treuen les ganes de seguir menjant punts i perseguir fantasmes al llarg de les 256 pantalles que té el joc.

El 22 de maig de 1980 naixia Pakkuman, la versió japonesa de Pac-Man. La companyia Namco el va treure en un mercat saturat de videojocs de batalles espacials i va captivar al món.

La senzillesa de Pac-Man va escombrar les innumerables versions de l’Space Invaders i l’Asteroids, dos videojocs de naus espacials que fins llavors dominaven els salons recreatius. Pac-Man, molt més pacífic i simpàtic, va ser el primer joc a atreure un ampli espectre de jugadors, fins i tot, dones, i a convertir-se en tot un èxit.

30 anys de curiositats

El nom de Pac-Man prové de Pakkuman. En japonès “paku” designa el so que fem quan obrim la boca. Ràpidament va passar a l’anglès com a Puck-Man, que es pronuncia Pac-Man. L’empresa que el va distribuir als Estats Units –Midway

Games- va preferir canviar-li el nom per por que es pogués llegir Fuck-Man. Finalment li va quedar el nom de Pac-Man. A Espanya és més conegut com a “comecocos”.

Però Pac-Man no és l’únic que té nom en aquest videojoc. Els seus enemics, els fantasmes, també en tenen. Tenen nom, color i personalitat. Són Blinky, de color vermell i que persegueix Pac-Man; Pinky, el rosa i ràpid que li agrada parar trampes al jugador; Inky, el blau clar tímid i inconstant en la persecució, i Clyde, el taronja, el més talòs.

El joc és famós a nivell mundial. Pac-Man ha tingut imitacions i una llarga llista de seqüeles per a màquines recreatives i, més recentment, per al mòbil. Té també una parella –Miss Pac-Man-, una sèrie de tel

evisió produïda per Hanna Barbera i fins i tot se’n va anunciar una pel·lícula que no s’ha realitzat.

En teoria, les pantalles de Pac-Man són infinites, però la 256 inclou un error que fa impossible continuar. El comptador de nivells del joc està emmagatzemat en un sol byte i quan arriba a la 256 es torna boig i ensenya una pantalla partida impossible de superar. Per arribar a aquest moment es necessiten unes quatre hores. De fet, en els 30 anys d’història, només sis persones han assolit el que entre els fanàtics de Pac-Man es coneix com a “joc perfecte”: menjar-se tots els punts i superar els 255 nivells sense perdre una sola vida. El més ràpid ho va aconseguir el 2009 amb un rècord de 3 hores i 41 minuts.

Homenatge interactiu de Google

L’aniversari de Pac-Man no se li ha escapat a Google. El buscador ret homenatge al videojoc amb un nou logotip costumitzat per a l’ocasió. Aquesta cop, però, ha anat més enllà: el logotip és interactiu. És a dir, s’hi pot jugar.

La pàgina inicial del buscador presenta una pantalla del videojoc on es pot jugar amb el ratolí o amb el teclat. Fins i tot hi ha l’opció de jugar en parella: el senyor i la senyora Pac-Man. Només cal clicar el botó d'”Insert coin” (“Introduïu moneda”), que ha substitut l’habitual “Avui tinc sort”.

El logotip es mantindrà durant tot el cap de setmana i ofereix els 255 nivells que té el joc.

[Article publicat al 324.cat el 22 de maig de 2010]

Tu diràs...

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s